Skovbørnehaven

Vi har en skovbørnehave i Louis P. Det har vi haft siden 1992, og vi er dermed Frederiksberg ældste skovbørnehave. Vores skovhus ligger i Birkerød i udkanten af Rude skov. Det er et stort hus i tre etager, hvor der er tilknyttet 4 andre børnehaver fra Frederiksberg. Louis P har sine egne lokaler i stueetagen. På øverste etage i huset, er der produktionskøkken med uddannet køkkenpersonale, som laver mad til de institutioner der er tilmeldt madordningen.

Dagens gang i skoven:

Vi mødes i Louis P på Frederiksberg bagerst på legepladsen. Bussen kører kl. 8.30. Transporttiden til skoven tager ca. 35 min.

Louis P har to skønne lokaler og eget garderobe/toilet, samt et lille køkken. Ydermere har vi et lille havestykke med et bålsted, sandkasse og et nyt legehus.

Vores fokus ligger på at komme ud og opleve skoven og lære om naturen samt lære at passe på den,

og være med til at det med til at øge barnets nysgerrighed.

Der er mange gode lokaliteter at tage til i skoven bl.a. Femsølyng, hvor vi har mulighed for at lave mad over bål, det nye vandværk, der ligger smukt ud til en sø, der ofte huser svanefamilier. Vi kravler nogle gange et sted i en udtørret Slugt, hvor vi griber fat i rødderne fra de store træer og bliver møgbeskidte, hvilket er skønt! Rude skov indeholder derudover også en del naturlegepladser, som vi også besøger.

Det at være skovbarn er med til at fremme forståelsen for den skiftende årstid samt vind og vejr. Der er læring i øvelsen i at passe på de små krible-krabledyr, vi ofte finder. Her benytter vi lupglas, så vi derved kommer endnu tættere på vores dyrefund. Det fællesskab vi har omkring de aktiviteter vi laver, er også med til at styrke et stærkt børnefællesskab, der er et af vores vigtige fokuspunkter i Uglegruppen – som vi hedder.

Når dagen slutter efter gode oplevelser, sætter vi os ind i bussen kl. 14.30. Her der er rig mulighed for at hvile øjnene og ørerne lidt imens vi kører mod Frederiksberg.

Til sidst skal det nævnes, at Ugleskovgruppen er hjemme i Louis P om fredagen samt nogle uger i sommerferien. På de fredage skiftes de andre børnehavegrupper i Louis P til at tage i skoven. På den måde får de også glæde af skoven, og Uglegruppen får et større tilhørsforhold til hverdagen i Louis P. Derudover er det også dagen, hvor man som forældre har mulighed for at aflevere lidt senere og hente tidligere.

Indkøring i skoven:

Man kan komme i skoven, når man er tæt på fire år. Der er krav om, man skal være holdt op med at sove til middag og fortrinsvis være renlig. Man skriver sig op på en intern venteliste til skoven. Opskrivningsseddel ligger i en mappe i ankomstrummet. Man kommer op efter alder. Alle der ønsker at komme i skoven får mindst et år deroppe, og nogle børn kan få to år alt efter, hvor mange børn, der skal i skole i det pågældende år.

Praktisk information til forældre om dagligdagen i skoven:

I vinterhalvåret hvor kulden bider i kinderne, deler vi ofte dagen op – halvdelen af dagen inde, og den anden halvdel ude.

Eksempel 1) Når vi ankommer til skovhuset, gør vi klar til at tage på tur ud i skoven. Der er mange gode steder at lege og skabe læring fra naturen i Rude skov. Vi spiser den medbragte mad af mugs (en lille skål) når vi er ude på tur, hvilket er en god motorisk øvelse for barnet. Efter frokost går vi tilbage til skovhuset, hvor vi leger, eller arbejder i læringsgrupper inde på vores dejlige stuer, indtil bussen henter os.

Eksempel 2) Dagen kan ligeledes se således ud. Vi er ude om eftermiddagen og starter inde, samt spiser frokosten inden for. Her har vi bl.a. fokus på maddannelse – hvordan man mestrer at spise med kniv og gaffel, sidder på en stol og taler med dem man sidder ved bord med. Det er en helt anden måde at spise på, forhold til når vi sidder i skovbunden med mugs. Når vi nyder et måltid, har vi et stort fokus på at skabe madmod i børnefællesskabet. Skovhusets køkken laver dejlig frokost hver dag, som vi ofte spiser udenfor. Vi spiser frugt og brød ca. kl. 14.

Vi ankommer vi i Louis P ml. kl. 15. 15-15. 30. Barnet skal hentes inde på legepladsen. Man må gå hjem, når man har sagt farvel til en medarbejder fra skoven.

Vi benytter den samme frugtordning som de andre stuer i Louis P, at hvert barn betaler 75,- kr. pr. måned.

Fra forår til sensommer er vi nærmest KUN udenfor. Her er det meget vigtigt, at I forældre giver børnene solcreme på om morgenen hjemmefra, hvis vejret kræver det. Vi giver dem solcreme på ved middagstid. En solhat er også god at have på, på de solrige dage.

Som skovbarn skal man have en god rygsæk med indstillelige stropper, ved både bryst og arme, med klik-system. Den skal indeholde en fyldt drikkedunk, med frisk vand, samt et sæt regntøj. I skovgarderoben skal der være et par sutsko, gummistøvler og skiftetøj, samt en god fleece eller striktrøje. Husk endelig navn i tøj og sko, da det kan være svært for barnet at holde styr på sin egen garderobe i skovhuset. Det er en stor hjælp for os at kunne lokalisere børnenes tøj og sko ved hjælp af et navn.

Vores personalegruppe består af Pia(pædagogmedhjælper), Sofie(pædagogmedhjælper), Flemming(pædagogmedhjælper) og Maria (pædagog og afdelingsleder)

Vi glæder os til at tage godt imod dig, og din familie.